»To so ta akademska leta, ki so nam v bistvu odvzeta …«

O poteku naslednjega študijskega leta ter mnenju študentk in študentov o tem, kaj nas čaka.

Sara Sakač

Mesec dni pred začetkom novega študijskega leta študentke in študentje ne vemo, kaj od tega leta pričakovati. Si naj iščemo stanovanje, damo prošnjo za študentski dom ali naj starše obvestimo o še enem letu življenja pod njihovo streho? Naj kupujemo zvezke za zapiske ali naj investiramo v bolj zmogljiv prenosni računalnik za spremljanje predavanj po spletu?

Odgovore na ta vprašanja, kakor tudi na marsikatera druga bi morali imeti razrešena že zdavnaj, vendar pa o načrtovanju študijskega leta vemo bore malo. Ena mojih sogovornic pove: »Ful se mi ne zdi v redu, da zdej na ti točki ne vemo, ali bomo v živo ali ne. Men se zdi, da bi mi morali take stvari vedet malo prej, kot pa en mesec prej, kak bo poteku sam sistem.« Vodstvo Filozofske fakultete UL nam je (24. 8. 2021, tj. dober mesec pred začetkom šolskega leta) sporočilo naslednje: »čeprav se novo študijsko leto nezadržno bliža, z Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, žal, še nimamo nobenih uradnih informacij o organizaciji študijskega procesa v oktobru. Vse, kar smo prejeli, je pismo resorne ministrice in ministra za zdravje.«[i] V pismu pa izvemo, da »[sta] zadnji dve študijski leti bili zaradi okoliščin, ki jih je povzročila pandemija, drugačni in nepredvidljivi«, da je »treba sprejemati ukrepe in slediti navodilom stroke«, da je »ključna zadostna precepljenost« ter da ministra delata »vse, kar je v [njuni] moči, da se bo študij v šolskem letu 2021/2022 celo leto izvajal v predavalnicah.«[ii] Ob vstopu v tretje koronsko študijsko leto potrebujemo jasno strategijo, pojasnila in razlage o poteku leta – potrebujemo odgovore. Vendar pa jih brez kvalitetne komunikacije kaj kmalu ne bomo dobili. S Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije sporočajo, »da še nikoli niso imeli takšne blokade dialoga,«[iii] podobno pa opažajo tudi v iniciativi Študenti še obstajamo.

Kaj pa o prihajajočem študijskem letu torej sploh vemo? Eno je bilo precej pričakovano, to so navodila za upoštevanje pogojev PCT – »vstopnica za varno sobivanje z virusom v celotnem prostoru celotne družbe in seveda tudi šolskega prostora.«[iv] Za vstop na fakulteto in poslušanje predavanj v živo bomo torej morali zagotavljati, da smo koronavirus preboleli, da smo proti njemu cepljeni ali da imamo negativen test, ki dokazuje, da nismo okuženi. Študentska organizacija Slovenije je pogoje PCT podprla: »Pogoj PCT, ob kar se da visoki precepljenosti in brezplačnem testiranju, za udeležbo pri študiju v živo je edini način, da se omogoči varno in zdravo študijsko okolje s strani študentov. […] To politiko je in bo ŠOS vselej zagovarjal.«[v] Nekateri študentke in študentje se s temi pogoji strinjajo in menijo, da so potrebni za spremljanje predavanj in ostalih študijskih obveznosti v živo. Sogovornica pove naslednje: »Men se zdi okej, da so PCT pogoji, ampak je pa fajn, da se omogoči pa tud Zoom predavanja. To pomeni, da če ti nočeš it, če nimaš PCT pogojev, maš še vedno možnost spremljat predavanja.« Ob vprašanju o kvaliteti takšnega načina izvedbe mi drugi sogovornik pojasni svoje mnenje tako: »Itak se fokusirajo na to, kar je v živo. Zdaj, če se kdo noče cepit, bo po Zoomu poslušal zarad sebe, si bo v bistvu sam kriv. Ampak še vedno mora met šanso, da to nardi.«

Vendar pa niso vsi študentje in študentke takšnega mnenja. Po izjavi ŠOS o podpori teh pogojev je pod objavo kar završalo komentarjev, ki so povečini izražali nestrinjanje z njihovo opredelitvijo. Študentje in študentke v komentarjih kličejo na protest, izpostavljajo nedemokratično ravnanje organizacije ter pozivajo na kritično mišljenje predstavnikov in podkrepitev argumentov.[vi] Obče nestrinjanje z ukrepom pa je podkrepila še dodatna zahteva o plačljivih testih, pri čemer so mnenja bolj enotna.[vii] V eni od oddaj Radia Študent pravijo: »Tako kot v vseh drugih dejavnostih bo tudi na univerzah, kot vse kaže, test plačljiv. Študent in zaposlena bosta hitri test morala opravljati dva- do trikrat tedensko, kar pomeni 24 ali 36 evrov na teden, okoli 100 do 150 evrov na mesec. Znesek ni zanemarljiv in bo prenekateri študentki vsekakor povzročil nevzdržno finančno obremenitev.«[viii] Ta zahteva prinaša vprašanje o postavki brezplačnega šolstva in dostopnosti izobraževalnih ustanov za vse.

Navodila za upoštevanje pogojev PCT na vratih enega od oddelkov FF. Foto: Sara Sakač.

Drugi odgovor v zvezi z naslednjim študijskim letom je bil nekoliko manj pričakovan, veliko manj dobrodošel, ampak nenazadnje vseeno ne preseneča. Veliko nas je pričakovalo t. i. koronastatus. V prejšnjem šolskem letu nam je bilo namreč omogočeno koriščenje dodatnega leta študentskega statusa zaradi opravičljivih razlogov, povezanih s koronavirusom. Na MIZŠ naj bi sicer pripravili predlog za uveljavljanje koronastatusa tudi letos, vendar so se po posvetu z različnimi univerzami na podlagi tega, da so bile vse načrtovane vsebine izvedene, odločili, da možnosti podaljšanja statusa ne bo.[ix] Ena od članic javne Facebook skupine ”Na svet’ ni večje kurbarije od naše študentarije” zapiše tako:

»MIZŠ je letos zavestno zajebal koronastatus. Janžekovič pravi, da je itak študijski proces bil na daljavo izveden, poleg tega pa da imajo itak fakultete možnost izrednega podaljšanja statusa za tiste, ki se jim je zrušil lajf. Ampak, evš sprocesira izredno podaljšanje samo 1x na stopnjo. To pomeni, da če je nekdo že 3 leta nazaj koristil izredno podaljšanje, ker je npr. imel raka in mesece preždel na kemoterapiji, letos ne more podaljšat statusa zaradi korone – diplomirat ne more, ker ni opravil prakse, praks ni blo zaradi korone, če izgubi status pa mora za diplomo potem plačat jurja. Opcija, da evš sprocesira več kot 1 izredno podaljšanje na stopnjo, je zgolj ta, da naštancate otroke in jih poimenujete Simona ali Franc. Ampak tudi za to je zdej že prepozno – do konca septembra otroka ne boste rodili in zato izrednega podaljšanja statusa za letošnje študijsko leto ne morete vložiti. Ostane vam samo obup in samopomilovanje, čeprav za svojo stisko niste sami krivi. Ah, seveda – pa vso srečo v izpitnem obdobju!«[x]

Čeprav je prejšnje šolsko leto skoraj v celoti potekalo na daljavo in terjalo številne prilagoditve, letos za ta status ne bomo mogli zaprositi. Četudi smo bili med šolskim letom en mesec brez interneta, tri tedne v postelji zaradi okužbe z virusom, en teden brez računalnika, še dodatna dva tedna med izpitnim obdobjem prebolevali posledice cepiva, so nas prevevali občutki tesnobnosti, smo imeli prostorsko stisko, nismo mogli opraviti obvezne študijske prakse ali si s študentskim delom prislužiti dovolj denarja za nadaljevanje študija, to očitno ni stvar vladnih ukrepov in skrbi za varnost vseh okoli nas, zatorej si ne zaslužimo možnosti za ponavljanje nekaterih obveznosti. In četudi med šolskim letom morda nismo doživeli večjih stisk, ostaja »dejstvo, da smo mi skor celo študijsko leto od doma, to ni normalno. To niso običajni in normalni pogoji in razmere …«[xi]

Tudi moja sogovornika pojasnjujeta nenormalnost letošnjega šolskega leta s pomanjkanjem določenih vsebin: »Meni je ful manjkalo terensko delo, ful enim stvarem smo se morali na tak način odpovedat, ki bi jih morali delat v živo. Pozna se, da eni profesorji niso informacijsko tehnološko pismeni, in to se pozna pri izvedbi predmeta,« ter s pomanjkanjem motivacije za študij: »Meni je glavna stvar bla pomanjkanje motivacije, tak da bi že zaradi tega dosti raje, da je v živo. Cel dan si doma … Pa enostavno ne vidiš smisla, da bi šel sploh na predavanje.«

Prazne predavalnice. Rumene pike označujejo mesta, na katerih študentke in študentje lahko sedimo na varni razdalji. Foto: Sara Sakač.

Nismo le žalostni, ker se ne videvamo s sošolci, in nejevoljni, ker potrebujemo nov računalnik. Imamo dejanske zdravstvene, finančne in stanovanjske probleme, za katere se nam ne ponujajo nobene rešitve in pojasnila, kvečjemu odvzemajo jih. »To so ta akademska leta, ki so nam v bistvu odvzeta …«[xii] In ne želimo jih še več.


[i] Vodstvo FF UL, elektronsko sporočilo ”obvestilo študentom – organizacija študijskega procesa”, 24. 8. 2021.
[ii] Kustec, Simona in Janez Poklukar 2021. Pismo resorne ministrice in ministra za zdravje. Dostopno na: https://www.stud-dom-lj.si/fileadmin/user_upload/COVID/Pismo_ministrice_prof._dr._Kustec_in_ministra_Poklukarja_-_studenti.pdf 
[iii] Študenti še obstajamo, Facebook skupina. Dostopno na: https://www.facebook.com/studentiseobstajamo/posts/162274422656026, 25. 8. 2021.
[iv] MMC RTV SLO 2021a. Simona Kustec o PCT-pogoju v šoli: Preigravamo vse možnosti. Dostopno na: https://www.rtvslo.si/slovenija/simona-kustec-o-pct-pogoju-v-soli-preigravamo-vse-moznosti/590494, 25. 8. 2021.
[v] Študentska organizacija Slovenije – ŠOS. Izjava predstavnikov študentov glede podpore pogoju PCT, 13.8.2021. Dostopno na: https://www.facebook.com/studentskaorg/posts/2417423245068846?__cft__[0]=AZXyziEZD0P-dwi_kThHbqyEOx6l8vMx0WTTOJPj5EBZ_AcpUhr2t9CV8BhpqlPVSiQUcRszYNAq8mEEiDJ9CuOa6aieCkVKn5rMoxE3YmeuJs2KpbdLZ6nulWPElM9LEY_fxDHnZU2rP8FYQBJ3Hhw6&__tn__=%2CO%2CP-R, 25. 8. 2021.
[vi] Prav tam.
[vii] MMC RTV SLO 2021b. Študenti in dijaki razumejo zahtevo za pogoj PCT, a nasprotujejo plačljivemu testiranju, Dostopno na: https://www.rtvslo.si/zdravje/novi-koronavirus/studenti-in-dijaki-razumejo-zahtevo-za-pogoj-pct-a-nasprotujejo-placljivemu-testiranju/590562, 25. 8. 2021.
SiolNET 2021. Študenti in dijaki razumejo pogoj PCT, ne pa tudi plačljivega testiranja. Dostopno na: https://siol.net/novice/slovenija/studenti-in-dijaki-razumejo-pogoj-pct-ne-pa-tudi-placljivega-testiranja-559010, 25. 8. 2021.
Študentska organizacija Slovenije – ŠOS 2021. Testi za odkrivanje okužb med učenci, dijaki in študenti morajo ostati brezplačni. Dostopno na: https://www.studentska-org.si/testi-za-odkrivanje-okuzb-med-ucenci-dijaki-studenti-morajo-ostati-brezplacni/?fbclid=IwAR1ZQBNlMw2go8dyYNt5H7v1x4hn7zfoulY1jVHq94OUxA4y-93Advg3AZ8, 25. 8. 2021.
Zorman, Sabina 2021. Pogoj PCT za pouk v živo, študenti in dijaki proti plačljivim hitrim testom. Dostopno na: https://www.student.si/izpostavljeno/druzba/pogoj-pct-za-pouk-v-zivo-studenti-in-dijaki-proti-placljivim-hitrim-testom/?cn-reloaded=1, 25. 8. 2021.
[viii] Gračanin, Eva in Hana Hunjet 2021. Koronastatus bo, koronastatusa ne bo. Dostopno na: https://radiostudent.si/univerza/kaj-pa-looneyverza/korona-status-bo-korona-statusa-ne-bo?fbclid=IwAR15BIrIxCKaScwUAcsPMLpaChIF9HHmA9ISkZ_ckf1GjPpSzWI2oto_3ic, 25.8.2021.
[ix] Prav tam, glej ”Izjava” (tretja povrsti).
[x] Objava v skupini “Na svet’ ni večje kurbarije od naše študentarije”, 16.8.2021. Dostopno na: https://www.facebook.com/radiostudent.univerza/posts/3169748376593114?__cft__[0]=AZUPymvjb0HLJ0Tn7x4UQiQMSX8NEDVCZ2UiuoTOYWcxvcNls-LT2w4ukxMx0dNiGKLyCeyFQo0u_8ovumlT7zTmLL5SWUbPsJcl8OBZ7R6f4_9lQ-lMNxMQJUAHA5Ht_zeb5MeYRUzdeYx9X7BPQHL3pnLuhyynxDiA2CHOA4xgLz1HiYLCbEtEsOucP5jFSP9Jvt7GwQP9utVhbEGarYQy&__tn__=-UC%2CP-R , 25. 8. 2021.
[xi] Gračanin, Eva in Hana Hunjet 2021. Koronastatus bo, koronastatusa ne bo. .Glej ”Izjava” (druga povrsti). Dostopno na: https://radiostudent.si/univerza/kaj-pa-looneyverza/korona-status-bo-korona-statusa-ne-bo?fbclid=IwAR15BIrIxCKaScwUAcsPMLpaChIF9HHmA9ISkZ_ckf1GjPpSzWI2oto_3ic, 25. 8. 2021.
[xii] Sogovornica 1, Intervju. 25. 8. 2021.

+ posts